Błąd medyczny to nieumyślne działanie, zaniedbanie lub zaniechanie lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej lub osoby wykonującej inny zawód medyczny powodujące szkodę pacjenta.
Błędy medyczne mogą mieć charakter: diagnostyczny, terapeutyczny, techniczny oraz organizacyjny. Przyczyny błędów medycznych mogą być następujące: 1) nieznajomość aktualnej wiedzy i nauki medycznej oraz powszechnie przyjętej praktyki lekarskiej; 2) przeoczenie objawów choroby lub dających się stwierdzić właściwości organizmu, w tym także z powodu niewykorzystania środków pomocniczych; 3) niewłaściwe przyporządkowanie danego przypadku określonym regułom; 4) niedbałe wykonywanie czynności leczniczych.
Praktyka pokazuje, że w większości przypadków instytucje zdrowotne odpowiedzialne za błąd lub zaniedbanie medyczne nie uznają swojej odpowiedzialności i na wezwanie zapłaty odpowiadają odmownie.
Jeżeli zatem, mimo negocjacji ze szpitalem i ubezpieczycielem, spotkamy się z odmową przyznania świadczeń odszkodowawczych lub wysokość tych świadczeń nie jest satysfakcjonująca, sprawę można skierować na drogę postępowania sądowego.
Rodzaje przysługujących roszczeń: zadośćuczynienie, które ma na celu rekompensatę szkód o charakterze niematerialnym takich jak ból czy cierpienie, odszkodowanie, czyli świadczenie, które ma na celu pokrycie wszelkich strat finansowych (zakup lekarstw, zwrot kosztów rehabilitacja, zabiegów, itp.), renta z tytułu trwałej lub długotrwałej niezdolności do pracy.